Monday, August 14, 2023

Majlis Menandatangani MoU, Perasmian Makmal IoT bersama STMicroelectronics Sdn Bhd

Majlis Menandatangani MoU, Perasmian Makmal IoT bersama STMicroelectronics Sdn Bhd

Tarikh : 14 Ogos 2023 (Isnin)
Masa : 2.00 ptg
Tempat : UTHM Kampus Pagoh

14 Ogos 2023 | Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dan Perasmian Makmal Internet of Things (IoT) bersama STMicroelectronics Sdn Bhd anjuran Fakulti Teknologi Kejuruteraan (FTK) bertempat di UTHM Kampus Pagoh.
MoU ini telah ditandatangani di antara UTHM yang diwakili oleh Naib Canselor UTHM, Prof. Ir. Ts. Dr. Ruzairi Abdul Rahim dan STMicroelectronics yang diwakili oleh Encik CS Tan, Pengurus Besar STMicroelectronics Muar dengan kehadiran hampir 100 orang tetamu.
Turut hadir Pegawai-pegawai Kanan Universiti, Dekan-dekan Fakulti, staf pengurusan FTK dan delegasi dari STMicroelectronics Sdn Bhd
MoU ini meliputi pelbagai bidang kerjasama, termasuk usaha sama membangunkan makmal IoT canggih dan terkini di UTHM. Makmal ini akan menggunakan peralatan dan teknologi dari produk STM32, inovasi terkini daripada STMicroelectronics.
MoU dan perasmian makmal Internet of Things (IoT) di bawah tajaan STMicroelectronics merupakan satu pencapaian penting dalam memajukan pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan, dan Matematik (STEM) di UTHM secara khususnya dan komuniti masyarakat di Muar secara amnya.
Makmal IoT ini dilengkapi dengan peralatan dan teknologi bertaraf dunia dari produk STM32 yang dikeluarkan oleh STMicroelectronics. Ini memberi peluang kepada pelajar UTHM dan komuniti Muar untuk belajar dan menguasai teknologi terkini dalam dunia IoT. Penggunaan produk STM32 dalam pembangunan makmal ini membolehkan pelajar terlibat dalam projek-projek berorientasikan praktikal. Produk STM32 mempunyai ekosistem pembelajaran yang luas, termasuk sumber-sumber pembelajaran dalam talian, bahan rujukan, dan komuniti pengguna. Ini akan membantu pelajar dan penyelidik dalam menguasai teknologi ini dengan lebih mudah.
MoU ini menggariskan kerjasama yang erat antara UTHM dan STMicroelectronics dan membuka peluang untuk latihan industri, pertukaran tenaga pengajar, dan perkongsian pengetahuan antara kedua-dua entiti. Ini juga adalah langkah penting dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan dan inovasi di Malaysia.
Kelebihan makmal ini, yang menggunakan teknologi STM32, akan membawa manfaat besar kepada pelajar, penyelidik, dan industri tempatan. Ini juga mencerminkan komitmen UTHM dan STMicroelectronics dalam memajukan pendidikan dan inovasi dalam era digital yang semakin berkembang.

No comments: